Com fer una reclamació
Com reclamar si considero que m'han estafat?
Quan la persona que ens ven un producte o ens ofereix un servei és un professional xerrem de consum i de drets del consumidor. Com he d'actuar si vull presentar una reclamació?
A l'hora de fer que es respectin els drets dels consumidors es poden distingir dos tipus de solució: la via administrativa i la judicial.
Reclamar per la via administrativa
La via administrativa s'inicia anant a les oficines de consum que l'Administració, tant municipal com autonòmica, posa a disposició del ciutadà. A Palma, es troben en aquestes adreces:
- Omic. Oficina Municipal d'Informació al Consumidor. Plaça de l'Olivar, 4, baixos (Mercat de l'Olivar). 07002 - Palma Tel. 971 712 748 / 971 724 650. Fax 971 720 270. Fitxes informatives.
- Direcció General de Consum del Govern de les Illes Balears. Carrer de Jesús, 38A. 07012 - Palma Tel. 971 784996 o el 900 166 000.
En aquests organismes podeu posar una denúncia si considerau que s'ha comès una actuació irregular d'un professional. És convenient que a l'hora de presentar aquesta reclamació inclogueu tots els documents que tingueu (factures, pressuposts, rebuts...).
A la primera actuació mediadora i de naturalesa conciliatòria, pot seguir l'obertura d'un expedient sancionador si es detecta la comissió d'infraccions administratives.
Si necessitau ajuda per presentar les vostres reclamacions, us ajudem a redactar-les. Telefona'ns al 971 725 501.
Reclamacions a sectors específics
Sectors amb defensa al consumidor
A més de les oficines d'informació al consumidor citades anteriorment, existeixen sectors que tenen els seus propis canals de defensa al consumidor, com els següents:
- Bancs i entitats financeres: en cas de tenir dubtes sobre les pràctiques del vostre banc, si us han cobrat una comissió que no heu pactat o l'interès que us cobren pel vostre préstec no és el pactat, podeu reclamar davant el Banc d'Espanya. Tot i això, abans d'utilitzar aquest recurs s'ha de presentar una queixa davant el defensor del client de cada banc.
- Assegurances
- Telefonia
Reclamar per la via judicial
Finalment es pot anar per la via judicial ordinària (és a dir, es pot reclamar una indemnització a través d'una demanda judicial) i fins i tot es pot accedir a la via penal si s'ha comès un delicte, com ara delictes contra la salut pública, frau o delictes contra el mercat.